tiistai 12. huhtikuuta 2011

Etukäteissuunnittelua

Nyt olen melkoisen pohdinnan edessä, kun mulla on nimittäin reilun viikon päästä loma edessä. Sellainen ulkomaanloma, mikä mun tapauksessa on todella harvinaista herkkua. Se ongelma on tietty syöminen. Jonkun ties mistä löytyneen jutun mukaan menestyneet laihduttajat ovat niitä, jotka pitävät ruokavaliosta kiinni myös lomalla. No pitäisikö mun sitten yrittää löytää jostain jotain vähähiilihydraattisempaa ruokaa ja yrittää olla huomioimatta ihania pikku, pikku kahviloita täynnä ihanaisia herkkuja.

Toisaalta esimerkiksi viime jouluna ja uutenavuotena söin herkkuja ja todella paljon hiilareita ja arjen alkaessa palasin ongelmitta karppisapuskaan. Pääkopalle tällainen saattaisi olla hyväksi. Pääsee kokemaan taas miltä ähky ja sokerihumala tuntuu ja muistaa, että ei se niin upeeta ole. Sitten olisi jonkinlainen keskitie, pääasiassa karppisapuskaa ja kohtuudella herkkua.


Lähinnä mihin sitten päädynkin, niin haluaisin, että ruokaongelmat eivät pilaisi matkaa. En todellakaan haluaisi kärvistellä herkkuhimoissa tai syyllisyydentunnossa. Haluaisin tuntea, että mitä ikinä teenkin, niin hallitsen ruokailuani, on se sitten salaattia ja pihviä tai leivoksia ja karkkia. Jotenkin vaan on vaikeaa arvailla etukäteen, miten käyttäydyn arjen ulkopuolella. On helppoa mennä lähikauppaan ja ostaa sitä mitä aina ennenkin, mutta entä kun tällaista normivaihtoehtoa ei ole?

Ennenkaikkea tähtäys kuitenkin tulisi olla siinä, että matkan jälkeen söisin heti taas tervellisesti, eikä mikään mässyputki jäisi päälle. Olen yrittänyt orientoitua mahdollisuuteen, että repeän lomalla ahmimaan ja painoa tulee lisää. Olen miettinyt motivaatiota, sen pitäisi sitten heti loman jälkeen olla kohdillaan, vaikka joutuisikin pudottelemaan samoja kiloja uudestaan.  

Jotenkin ennakointi on ollut se juttu tässä mun laihdutuksen aikana. Olen ajatellut, että edelliset laihdutuskerrat meni ehkä aika suurelta osalta pieleen, kun en ajatellut yhtään pidemmälle. Nälkä iski ja minkäännäköistä varasuunnitelmaa ei ollut, minkä seurauksena päädyin mässyyn ja "unohdin" laihdutuksen. Laihdutussuunnitelma oli jouluun tai kesään asti, mutta ei yhtään siitä pidemmälle.

Nyt kun söin jouluna mässyä, olin päättänyt asiasta jo reilusti etukäteen ja päättänyt ryhdistäytyä heti joulun jälkeen. Se toimi. Suunnittelen yleensä ruoat jonkin verran etukäteen, niin etten pääse liian nälkäiseksi ja se on toiminut hyvin. Kun olen mennyt ulos syömään tai bilettämään, olen ajatellut seurauksia etukäteen. Plan A, ja jos se jostain syystä ei toimi, plan B. Toivottavasti suunnittelu tuottaa tulosta myös tällä kertaa.

Ei kommentteja: