maanantai 7. helmikuuta 2011

Ruokavalio

Lapsena minä olin hoikka. Suunnilleen 11-vuotiaana vuoden sisään lopetin aktiivisen liikuntaharrastuksen, pituuskasvu pysähtyi ja kuukautiset alkoi. Siitä lähtien olen ollut koko ajan enempi tai vähempi ylipainoinen, ja aloittanut laihdutuksen satoja kertoja. Olen kokeillut lähes kaikkea terveellistä, epäterveellistä ja epätoivoista. Tämän perusteella olen oppinut melko hyvin mitkä menetelmät EIVÄT toimi minulla. 

Kun viime syksynä aloin kokea tarvetta laihduttaa, tiesin, että nyt pitäisi tehdä tämä juttu jollain erilaisella tavalla, koska edelliset muutama sata menetelmää ovat olleet lähinnä tehottomia. Olin kuullut karppauksesta kehuja tutuilta, joten ajattelin, että eipä se voi olla sen hullumpi keino kuin muutkaan käyttämäni viritykset. Huomasin aika pian, että tämä saattaisi olla toimiva menetelmä, kunhan saisin sen sovellettua itselleni parhaiten sopivaksi.

Laihdutushistoriastani oppineena tiesin, että minkäänsorttinen laskeminen ei onnistu paria päivää pidempää, joten tiukka Atkins ei tullut kysymykseen. Heivasin yksinkertaisesti ruokavaliostani leivät, pastat, riisit, perunat ja muut sokerit pihalle ja lähinnä luotin siihen, että kasviksista, marjoista ja sokerittomista maitotuotteista saadut hiilarit tuskin huitelee pilviä. Niiden lisäksi syön monipuolisesti kalaa, kanaa, lihaa, munaa, siemeniä, pähkinöitä etc.  Aina välillä saatan laskeskella huvin vuoksi jonkun tavallisen päivän hiilarit ja tulos on jossain alle 40 ja 70 välillä, joten ei paha. En sano, että tämä toimisi kaikilla, koska en pidä ihmisistä, jotka julistavat yksisilmäisesti jonkun ruokavalion ylivoimaisuutta. Ihmiset nyt vaan on erilaisia.

Sokerinhimoni on hellittänyt tällä lähes täysin ja nälkää on todella harvoin. Lisäksi ruoka maistuu hyvälle, ja olen löytänyt sisäisen kokkini. Ennen en olisi voinut kuvitella, että saattaisin laittaa kotiruokaa lähes joka päivä. Nyt ruoanlaitto menee jo tehokkaasti rutiinilla, vaikka suosinkin sellaisia ruokalajeja joissa tekemiseen menee vähemmän aikaa kuin syömiseen. Esimerkiksi tänään päivällinen muodostui sitruunalla maustetusta kirjolohihakkeluksesta ja avocado-kirsikkatomaattisalaatista kermaviilipohjaisella yrttikastikkeella. Söin sen joskus kuuden jälkeen ja edelleen on kylläinen olo.

Tervetuloa ja iso halaus niille ihmisille, jotka lukevat tätä blogia!  

Ei kommentteja: