lauantai 5. helmikuuta 2011

Väsynyt ja onnellinen

Toisin kuin yleensä väsymys ja onnellisuus eivät todellakaan liity mitenkään toisiinsa.  Väsymys johtuu siitä että olen syönyt eilen ja tänään tavallista enemmän hiilareita ja ne saavat nykyään joka kerta aikaan horrostilan. Syy tähän liialliseen hiilarimäärään on mystinen kompleksi: minun on vaikeaa, ellei mahdotonta myöntää läheisille tai puolitutuille, että "olen ylipainoinen, asia vaivaa minua ja yritän tosissani laihduttaa." Ihan läheisille olen kuukausien kuluessa myöntänyt laihduttavani (ei sitä voi suoranaisesti peittääkkään, että olen pienentynyt), mutta vähänkään tuntemattomille en vain pysty.

Selittämätöntä tämä tällainen käytös on siksi, että jokainen ei-sokea varmasti näkee, että massaa löytyy ja laihdutus olisi paikallaan, ja pitäisihän terveellisen ruokavalion olla enemmänkin positiivinen asia kuin syy salailuun. Tämän kompleksin vuoksi kuitenkin syön mielummin välillä hiilareita muiden edessä kuin alan selittelemään mitään ruoka-asioita. Eilen söin suklaakakkua ja tänään muutaman keksin ja vähän karkkia pysyäkseni kaappikarppina. Itse en olisi niistä niin välittänyt, vaikka ihan hyvältä ne kyllä maistui, ja onneksi jonkinlainen kohtuus pysyi syömisessä. No, onneksi nyt vähään aikaan ei tällaisia tilanteita pitäisi olla luvassa.    

Onnellisuus. Onnellinen olen koska elämäni on poikkeuksellisen järjestyksessä. Opiskelut sujuu, minulle tarjottiin perjantaina töitä (mikä tällaisena akateemisena opiskelija-määräaikais-osa-aikatyöläisenä on todella jee!), kävin tänään kampaajalla ja olen viimeksi painanut näin vähän vuonna 2005. OK, koti on kaaoksen vallassa, sille ehkä voisi tehdä jotain jossain välissä, mutta juuri nyt en anna sen häiritä.

Tänään huomasin, että mun pitäisi ehkä pikkasen kehittää vaakasuhdettani rennommaksi. Normaalisti punnitsen itseni 2-3 kertaa päivässä, ja nyt kun olen viikonlopun poissa vaakani ulottuvilta, huomaan pientä ahdistusta kun en tiedä paljonko paino on tänään. Jotenkin sitä tulee vaan sellainen olo, että ihan varmana jostain on  ilmestynyt muutama kilo lisää painoa, kun ei pääse asiaa tarkistamaan. 

Ei kommentteja: